czwartek, 8 lutego 2018

Prawdziwe Pączki Babuni


Składniki: 

Rozczyn:

* 50 g drożdży
*30 g cukru
*pół szklanki mleka
*1 łyżka mąki

Ciasto:

*4 żółtka
*3 jajka całe
*80 g cukru
* 375 g mąki krupczatki
*375 g mąki pszennej
* 1 szklanka mleka
* 1 łyżka mocnego alkoholu (np. spirytusu)
*140 g masła

Dodatkowo : 

*powidła śliwkowe 
* 1 szklanka cukru pudru 
* gorąca przegotowana woda ok. 2-3 łyżki 
*smalec do smażenia ok. 6-7 kostek 
* kandyzowana skórka pomarańczy

Sposób przygotowania: 

Na początku robimy rozczyn . Do dużej szklanki dodajemy drożdże pokruszone, cukier, mąka i mleko pozostawiany na ok. 10 min. Rozpuszczamy masło w rondelku na bardzo małym ogniu. 

W misce mieszamy dwa typy mąki. W dość dużej misce ucieramy żółtka i jajka z cukrem aż cukier nam się rozpuści ,dodajemy rozczyn , mieszamy na jednolitą konsystencje , szczypta soli , dodajemy roztopione masło, stopniowo dodajemy mąkę mieszając cały czas. Ciasto wyrabiamy tak długo , aż ciasto będzie gładkie i zacznie odchodzić od ręki, Tak wyrobione ciasto nakładamy i ostawiamy w ciepłe miejsce aby drożdże ruszyły.

Blat posypujemy mąkę i zaczynamy lepić pączki
Wszystkie pączki ulepione odstawiamy i przykrywamy ręcznikiem na ok. 15 min na wyrośnięcie .








W tym czasie roztapiamy tłuszcz do smażenia pączków na głębokiej patelni.
Smażymy na gorącym tłuszczu ale nie aż za gorącym żeby nie były surowe w środku z obu stron na złoty kolor . Pierwszą stronę pączków smażymy pod przykryciem żeby nie były w środku surowe.

Lukier
Cukier puder rozpuszczamy w gorącej wodzie
 i smarujemy ciepłe pączki. 


Smacznego ! :)     




sobota, 2 sierpnia 2014

Rogaliki

Rogaliki czy rogale nie tylko trzeba je jeść na św. Marcina świetnie są do niedzielnej kawy i nie tylko. Jest to przepis następny z moich praktyk którym chce się z wami podzielić . 
Jest to ciasto drożdzowo-kruche 

Składniki:

* 0,5 kg mąki pszennej
* 1 kostka margaryny/ masła
* 3 łyżki śmietany 18 % 
* 1 jajko
* 50g drożdży
 * 5 łyżek cukru
*szczypta soli

+ owoce ( ja dałam truskawki , czerwoną i czarną porzeczkę i maliny )  




Sposób przygotowania: 

Rozczyn znaczy drożdże z cukrem wymieszać aż do płynnej konsystencji dodać do tego śmietanę i jajko to razem wszystko wymieszać. 
   Mąkę przesiać na stolnice dodać sól ,margarynę/ masło i drobno posiekać tłuszcz w mące. 
Gdy już mamy pokrojony tłuszcz dodajemy rozczyn i ugniatamy aż nam powstanie jednolite lekko klejące ciasto. Ciasto wkładamy na ok 15 minut do lodówki. W tym czasie myjemy, obieramy owoce.


 Ciasto dzielimy na trzy części , stolnice lekko podsypujemy mąką  i 
jedną część ciasta  rozwałkowujemy w dość duże koło. Nasze koło dzielimy na ok. 8 trójkątów . Na każdy trójkąt dajemy owoce , zwijamy. To samo robimy z resztą ciasta. Każdy rogalik przenosimy na blaszkę z papierem do pieczenia  , rogaliki trzeba posmarować delikatnie mlekiem lub jajkiem .  Pieczemy w 180 C aż do zrumienienia (ok. 10 -15 min) 

poniedziałek, 23 czerwca 2014

Deserowe szaleństwo na dzień ojca



Fajny deser ? Kto by nie miał na takiego ochoty ! :) 

Składniki:

*1 szklankę truskawek
* 1 szklankę porzeczek czerwonych
* 2 banany
* 2 kiwi
* 1 szklanka malin
* 1 mały jogurt waniliowy
* 1 mały jogurt bananowy
* 6 ciastek biszkopcików 
* 3 listki mięty do dekoracji

Sposób przygotowania 

Maliny,truskawki,porzeczki umyć . Biszkopciki lub herbatniki rozkruszyć jak mocno się chce.  Banana i kiwi obrać pokroić w plasterki. Do 3 wysokich kieliszków na dno dać trochę malin następnie , rozkruszone biszkopciki . Od teraz robimy warstwy pierwsza to truskawki a następne to kiwi, porzeczki, banan, maliny.Dajemy teraz jogurt lub serek waniliowy , truskawki , serek lun jogurt bananowy. Do dekoracji na wierzch dajemy parę sztuk z każdego z owoców które są na dnie. 
SMACZNEGO ! 
 



wtorek, 3 czerwca 2014

Ryba świeża czy stara ? Jak sprawdzić

Ryba świeża czy stara ? Kupić czy nie kupić ?  To jest przeważnie najczęstsze pytania które pojawia nam się w myślach gdy widzimy na stoisku ryby. Bo wiadomo sprzedawca zawsze nam powie że ta ryba jest świeża "dzisiaj rano łowione" A czy prawda?W dzisiejszym poście napiszę wam jak zobaczyć czy ta ryba jest świeża.

Ryba

Ocena świeżości ryb

Mięso ryb znacznie szybciej ulega zepsuciu niż mięso zwierząt rzeźnych. Przyczyną szybszego psucia się mięsa ryb jest: 
* podwyższona temperatura po wyjęciu z wody, co sprzyja aktywności enzymów,
* większa niż w mięsie zwierząt rzeźnych zawartość wody,
* znaczna ilość wydzielającego się śluzu, który jest dobrą pożywką dla drobnoustrojów,
* zmniejszenie odporności tkanki mięśniowej , na skutek  czego mikroorganizmy wnikają do wnętrza tuszki.

Ryba  



















Cechy ryb świeżych i nieświeżych


Cechy
Ryby świeże
Ryby nieświeże
Łuska
Połyskująca, mocno osadzona w skórze, trudno oddzielająca się od skóry
Bez połysku, łatwo dająca się usunąć ze skóry
Skóra
Błyszcząca, wilgotna , gładka , czysta o wyraźnym zabarwieniu
Mętna, sucha o niewyraźniej barwie
Śluz
Przezroczysty, nieciągliwy
Mętny, ciągliwy, gęsty, szary
Woń skóry
Świeża, swoista dla danego gatunku
Amoniakalna, gnilna, zjełczała
Oczy
Pełne , wypukłe , błyszczące
Wpadnięte, mętne
Skrzela
Jaskrawoczerwony kolor, listki wyraźnie zaznaczone , pokryte przeźroczystym śluzem
Kolor szary, listki zlepione, pokryte śluzem mętnym, ciągliwym, żółtym, pokrywy odchylone
Trzewia
Łatwość rozeznania poszczególnych narządów
Trudność w odróżnieniu poszczególnych narządów
Mięso
Woń swoista , świeża; barwa biaława , wygląd – jasny , szkliste
Zapach gliny, barwa szarożółtawa nawet czerwona , mętne


Ryby bok grzybów , jaj i drobiu są częstą przyczyną zatruć pokarmowych. Wpływa na to m.in. trudność wykrycia wczesnych oznak zepsucia mięsa ryb. Stąd niezwykle istotne jest właściwe przechowywanie ryb oraz umiejętność organoleptycznej oceny świeżości.
    Ryby świeże powinny być przechowywane w temperaturze od - 2 do +2 C , ryby zamrożone w temperaturze poniżej - 16 C .


Jestem ciekawa jak zareagujecie na ten typ posta , przyznam się że to jest mój pierwszy post w którym tak dużo napisałam :) Mam pytanie do was czy wam się podoba taka ciekawostka na ten temat i czy byście chcieli nieraz mieć na tym blogu taki typ posta dodatkowo z przepisami . Odpowiadajcie :) 

piątek, 14 lutego 2014

Deser walentynkowy

Idealny deser dla twojej drugiej ukochanej osoby . Deser prosty wiec nikomu nie sprawi kłopotu .


Składniki:

* 2 galaretki truskawkowe
* 1 galaretka agrestowa 
* 1 galaretka pomarańczowa
* 1 banan 
* 1 mandarynka
* 1 kostka twarogu 
*  200 g borówek
* kremówka lub śmietana na wierzch

Sposób przygotowania:

Galaretki truskawkowe rozpuścić w 600 ml wody i ostudzić (aż para nie będzie leciała). Agrestową galaretkę rozpuścić w 250 ml wody a pomarańczową rozpuścić w 200 ml wody.  W trzy małe miseczki wlać ok 3 cm galaretki truskawkowej i pozostawić do stężenia.
Pierwsza warstwa jest jak na zdjęciu agrestowa i kilka plastrów banana. (Pamiętamy żeby nałożyć kolejną warstwę trzeba poczekać aż nam poprzednia warstwa stężeje)Warstwa 2 to pół twaróg wymieszany z 50 ml  galaretki agrestowej na jednolitą masę .  3 warstwa to galaretka truskawkowa z bananem i borówkami. 4 warstwa to pół twarogu wymieszane z 50 ml galaretki pomarańczowej . 5 warstwa to pomarańczowa galaretka z bananem i borówki. 6 warstwa to kremówka ubita na sztywno a na wierzchu truskawkowe serduszka z galaretki :)
SMACZNEGO ! :)

poniedziałek, 3 lutego 2014

Sajgonki

 Przepis mojego własnego autorstwa. Nigdy nie jadłam sajgonek a nie chciałam smażonych wiec wymyśliłam jak ja to mówię sajgonki light :) 

Składniki:

* 8 sztuk papieru ryżowego 
* 1 marchew 
* 8 pędów bambusu
* 1-3 liści kapusty pekińskiej 
* 0,5 cebuli
* 5 grzybków mun 
*sól, pieprz
* sos sojowy

Sposób przygotowania :

Marchewkę z blanszować z cebulą i grzybkami mun. Pokroić w paski podłużne wszystko. Papier ryżowy należy zrobić jak na opakowaniu wiec należy co zanurzyć do ciepłej wody na sekundę i wyjąć , położyć na deskę. Przestygnięty papier ryżowy ustawiamy każdy osobno i dajemy wszystkie dodatki równomiernie na każdą sajgonkę , przyprawiamy solą i pieprzem. Składamy jak na krokiety. Jak ktoś woli usmażone sajgonki to może je lekko posmarować olejem i podsmażyć z każdej strony . Smacznego.



poniedziałek, 27 stycznia 2014

Mus truskawkowy

 Idealny do deserów. Mus z świeżych lub mrożonych owoców chyba nie ma lepszego sposobu na orzeźwienie. Każdy ma swój tajny składnik do musów owocowych , moim tajnym składnikiem do musu truskawkowego to nutka mięty :) Można go zagęścić jak chce się go dać do gęstego deseru. :) 


Składniki:

* 300 g truskawek mrożonych lub świeżych
* 2-3 łyżeczki cukru 
* pół łyżeczki cynamonu
* parę listków mięty
* 1 serek homogenizowany waniliowy

Sposób przygotowania:

Truskawki jak są zamrożone to rozmrozić . Następnie dodać do nich cukier cynamon , miętę zmiksować blenderem a na koniec dodać serek homogenizowany i zmiksować lub zamieszać. Dodać do deseru lub dobrze się komponuje z kawałkiem placka np. sernika  

sobota, 18 stycznia 2014

Szybki deser z truskawek :)

Szybki deser i dobry :) Wystarczy nawet godzina żeby go zrobić wystarczy mieć zamrożone truskawki w zamrażarce , truskawki zamrożone włożyć  do pucharków i zalać galaretą czy to trudne ? Chyba nie.

Składniki:

na 10 pucharków

* 400 g truskawek świeżych lub mrożonych
* 2 galaretki truskawkowe
* 1 l wody wrzącej
* 500 ml kremówki
* kuleczki czekoladowe
* czekolada lub cynamonu do posypania na wierzch

Sposób przygotowania:

Truskawki rozdzielić równo do pucharków. Galaretki rozpuścić w wrzącej wodzie i dokładnie wymieszać. Dobrze rozmieszaną galaretkę wlać po równo do pucharków zalewając truskawki. Odstawić do stężenia się galaretki. Kremówkę ubić z dodatkiem cukru (cukru według uznania ja daję tak 3 łyżki) Kremówkę nałożyć na stężoną już galaretkę udekorować kuleczkami czekoladowymi i posypać cynamonem lub czekoladą. 

niedziela, 5 stycznia 2014

Szynka z łopatki

Naprawdę dobry przepis na wędlinę z łopatki . Jest fajnie otoczona żelatyną co oznacza że się nie kruszy . Ja chciałam mieć żelatynę wiec jak widać na zdjęciu jest lekka żelatyna na wędlinie :) 


Składniki:

* 900 g łopatki 
* 14 g soli
* 40 g żelatyny spożywczej
* 2-3 ząbki czosnku 
* 5 ziaren pieprzu czarnego
* 1/4 łyżeczki słodkiej papryki
* 50 ml wody + 3 łyżki wody
* 1/4 łyżeczki pieprzu


Sposób przygotowania:


Mięso umyć , lekko ponacinać , żelatynę zamoczyć w szklance z  zimną wodą i odczekać aż napęcznieje. 3 łyżki wody wymieszać z solą , papryką  , pieprzem. Mięso dokładnie posmarować przyprawami , następnie czosnek i ziarnka pieprzu ponatykać równomiernie gdzie się da. Do szynkowaru na dno dajemy pół napęczniałej żelatyny , następnie cały kawałek mięsa i na wierzch resztę żelatyny. Na dno garnka dajemy zakrętkę i stawiamy na niej zamknięty szynkowar. Zalewamy wodą do zaznaczonego miejsca. gdy zagotuje nam się woda zmniejszamy ogień jak najmniejszy i parzymy 65 min. Szynkowar wyciągamy i gdy chcemy mieć lekką galaretkę na mięsie to tylko go odkładamy aż ostygnie a gdy nie chcemy mieć galaretki to na czas stygnięcia obracamy szynkowar później gdy nam szynkowar ostygnie przekładamy go do lodówki na minimum 10 godzin. Po tym czasie dno szynkowaru zanurzamy w gorącej wodzie na 2 sekundy, otwieramy i wyciągamy szynkę. 





 

piątek, 3 stycznia 2014

Rolada ze szpinakiem i wędzonym łososiem

Uwielbiam takie połączenie :D Jak dla mnie szpinak+mascarpone+łosoś = miłość 
Nie ukrywam że to nie jest to do końca mój przepis ale jest trochę podrasowany pod mój smak :) Mam nadzieje że wy lubicie takie połączenia :) 




















Składniki: 

*150 g wędzonego łososia
* 450 g mrożonego szpinaku
* 4 jajka
* 1/3 łyżeczki gałka muszkatołowej
* sól, pieprz do smaku
* 4 łyżki koperku
* 200 g twarogu
* 3 łyżki mascarpone 
* 1 łyżka skórki z cytryny
* 2 łyżki masła

Sposób przygotowania:

Szpinak podusić na maśle , przyprawić solą. 
Białka oddzielić od żółtek i ubić na sztywną pianę z szczyptą soli . Szpinak wymieszać z żółtkami i pianą z białek. Doprawić gałką muszkatołową, pieprzem i solą. Rozsmarować na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Piec 15 minut w temp. 200 C , lekko wystudzić. 
Ser wymieszać z mascarpone , skórką i koperkiem , doprawić solą i sokiem z cytryny. Rozsmarować na szpinakowym cieście (ciepłym) na wierzch położyć kawałki łososia, zrolować. Zawinąć na foli spożywczej i włożyć do lodówki na min. 2 godziny


czwartek, 2 stycznia 2014

Jajka faszerowane groszkiem

Jedno z moich ulubionych farszów do jajek :) Może nie lubię groszku jako dodatek do sałatek ale do faszerowania jajek jest idealny. 

Składniki:

* 6 jajek
* 1 puszka groszku
 *1,5 łyżki majonezu 
* 1 łyżka jogurtu greckiego
*  2 ząbki czosnku
* pieprz, sól do smaku



Sposób przygotowania: 
Jajka ugotować na twardo , ostudzić , obrać, przekroić w poprzek i oddzielić delikatnie żółtka od białek. Do miski włożyć żółtka, odcedzony groszek, majonez, miksujemy blenderem na jednolita masę , na koniec przyprawiamy solą i pieprzem. Nadkładamy masę na białka. Proponuje dekorować farsz rękawem cukierniczym .
Smacznego ! :) 

środa, 1 stycznia 2014

Szynka z kurczaka z papryczką chili


Postanowiłam w końcu skorzystać z prezentu gwiazdkowego.Oto moja pierwsza szynka z szynkowaru. Jest idealna zbita , wilgotna i dobrze się kroi : ) 




Składniki: 

* 800 g piersi z kurczaka
* 1 3/4  łyżeczki soli
* 3/4 łyżeczki papryki słodkiej
* 1/2  łyżeczki papryki chili 
* 1 ząbek czosnku
* 1/2  łyżeczki mielonego pieprzu 
* 1 łyżeczka bazylii
* 1 łyżeczka oregano 
* 1/3 szklanki wody
* 1/2 papryczki chilii


Sposób przygotowania: 

400 g kurczaka mielimy w maszynce lub miksujemy blenderem a druga połowę kurczaka kroimy na średnią lub małą kostkę.  
Mięso mieszamy z solą , pieprzem, bazylią , oregano ,woda,  papryką słodką i chilli i wyrabiamy aż wszystko będzie dobrze wymieszane. 
Paprykę i czosnek kroimy w drobną kostkę i wrzucamy do całości 
Mięso przekładamy do szynkowaru  . dociskamy mocno aby nie było żadnych pęcherzyków powietrza. Szynkowar zamykamy i wkładamy do garnka który ma dekielek na dnie lub normalny ręcznik , zalewamy do 3/4 wysokości  szynkowara i zakrywamy pokrywką . Zagotowujemy wodę i zmniejszamy ogień na najmniejszy i od tego momentu gotujemy na bardzo małym ogniu 60 min. Szynkowar wyciągamy i gdy chcemy mieć lekką galaretkę na mięsie to tylko go odkładamy aż ostygnie a gdy nie chcemy mieć galaretki to na czas stygnięcia obracamy szynkowar później gdy nam szynkowar ostygnie przekładamy go do lodówki na minimum 10 godzin. Po tym czasie dno szynkowaru zanurzamy w gorącej wodzie na 2 sekundy, otwieramy i wyciągamy szynkę. 

środa, 25 grudnia 2013

Sernik Wiedeński


Sernik wiedeński się trochę różni od normalne sernika. Różni się na przykład tym że jest o wiele niższy niż normalny sernik. Jest puszysty i wilgotny w środku . Przepis ten jest moją rodziną tradycją . 



Składniki: 

* 500 g twarogu
* 200 g cukru 
* 150 g masła
* 6 jajek
* 30 g rodzynek 
* 30 g migdałów
* skórka otarta z cytryny 
* czubata łyżka kartoflanki ( mąki ziemniaczanej) 
* 1 cukier waniliowy



Sposób przygotowania:

            Twaróg zmielić 2-krotnie , migdały sparzyć, obrać ze skórki, drobno posiekać- dokładnie wymieszać z twarogiem.
            Żółtka utrzeć z cukrem do białości, połączyć z twarogiem , dodać stopione i ostudzone masło, startą skórkę z cytryny, mąkę ziemniaczaną , rodzynki , cukier waniliowy i na koniec ubite białka z szczyptą soli na sztywno i delikatnie wymieszać z twarogiem. 
             Masę nałożyć do wysmarowanej masłem i wysypaną tartą bułką tartą tortownicy.
  Wstawić do nagrzanego piekarnika 180 C i piec ok. 45 min aż lekko zbrązowieje . 
           Po ostygnięciu wyjąć z tortownicy i posypać cukrem pudrem lub polać polewą czekoladą.

Smacznego ! :) 




wtorek, 24 grudnia 2013

Karp w szarym sosie po polsku

Jest to przepis na karpia na święta i nie tylko który zawsze jest na moim stole wigilijnym. Jest to potrawa słodko-kwaśna. 

Składniki:

* 1,25 kg karpia
* 100 g włoszczyzny 
* sól
Sos:
* 50 g masła
* 40 g mąki
* 1/8 l wina czerwonego
* wywar z ryby
* 50 g pierników (katarzynek)
* sól
* kwasek cytrynowy
* 30 g cukru (karmel)
* 30 g rodzynek
* 30 g migdałów

       Żywą rybę opłukać , zabić, wypatroszyć,oczyścić z łusek ,obrać i  po umyć pociąć w dzwonka , posolić na godzinę przed przyrządzaniem , włożyć do porcelanowego naczynia. 
       Włoszczyznę opłukać , oczyścić , ugotować 1 litr wywaru , odcedzić . Na wrzący wywar włożyć rybę i jadalne oczyszczone wnętrzności . ugotować na wolnym ogniu 20 min, rybę odcedzić , wywar odcedzić , odparować do 3/4 litra objętości. 
     Stopić masło , dodać masło , zrumienić ciągle mieszając , odstawić. Zasmażkę rozprowadzić winem i wywarem z ryby do odpowiedniej gęstości , zagotować , dodać pokrojony lub roztarty piernik , rozgotować go ok 10 min , sos przetrzeć przez sito.
      Do sosu dodać soli , kawsku cytrynowego i cukru do smaku, zabarwić go karmelem na kolor ciemnozłoty. 
      Oczyścić rodzynki i sparzyć migdały, pokroić w piórka dodać do sosu. Kawałki ryb dodać do dość wysokiego pojemnika najlepiej jakiego żaroodpornego. Kawałki ryb zalać sosem . Podawać na ciepło. 


Smacznego ! 



sobota, 21 grudnia 2013

Papryka faszerowana


Danie idealne na imprezę. Można podgrzewać to danie. 



Składniki: 

* 6 papryk
* 1 woreczek ryżu
* 250 g mięsa mielonego
* 1 średnia cebula
* 2 ząbki czosnku
* pół papryczki chili 
* 1 łyżeczka słodkiej papryki
* sól, pieprz do smaku





Sposób przygotowania: 

Ryż ugotować na miękko, ostudzić.
Mięso przyprawić , solą, pieprzem, słodką papryczką do tego dodać pokrojoną w małą kostkę cebulę i papryczkę chili. Pozostawić do połączenia smaków na ok. 25 min. Mięso odsmażyć na oliwie aż będzie dobre, ostudzić. Papryki wydrążyć . Mięso i ryż wymieszać razem i włożyć do papryk. Piec w 180 C przykryć  folią i piec ok. 20 min i już bez przykrycia piec 15 min.

Smacznego !



sobota, 7 grudnia 2013

Pierniczki 2013

Co roczna tradycja pieczenie pierników. Nie wyobrażam sobie jak by na święta nie pachniało pomarańczami i piernikami.   

Składniki na ciasto:

* 1,5 szklanki mąki pszennej
* 2 łyżki cukru na karmel
* 3 łyżki wody na karmel
* 2,5 łyżki miodu
* 3 łyżki cukru
* 2 łyżki margaryny
* 1 jajko
* 1 łyżeczka cynamonu 
* 2 łyżeczki sody oczyszczonej
* 1 łyżka śmietany słodkiej










Sposób przygotowania:


Do przesianej mąki wpić całe jajo. Na patelnie zrumienić 2 łyżki cukru na kolor brązowy. Dodać 3 łyżki wrzącej wody, wymieszać i zagotować. Następnie roztopić margarynę z miodem , dodać cukier , przyprawę korzenną , cynamon i uprzednio przygotowany karmel. Płyn ten po lekkim wychłodzeniu wlać do mąki i zarobić ciasto. Dodać śmietanę wymieszaną z soda. Całość wymieszać . Ciasto wyłożyć na stolnice i dobrze wyrobić ręką. Rozwałkować na grubość ok 0,5 cm. Wycinamy pierniki foremkami.  Układać na blaszkę każdą część i piec w nagrzanym piekarniku 170-180 C przez 25 min lub mniej aż się zrumienią. Upieczone fpierniki, ostudzimy i dekorujemy je jak  na zdjęciu lukrem królewskim.

Domek z piernika


Domek zrobiłam na konkurs do szkoły. Nie powiem ze zajął 2 dni ale na efekty chyba warto było poczekać :) 

Składniki na ciasto:

* 1,5 szklanki mąki pszennej 
* 2 łyżki cukru na karmel
* 3 łyżki wody na karmel
* 2,5 łyżki miodu
* 3 łyżki cukru
* 2 łyżki margaryny
* 1 jajko
* 1 łyżeczka cynamonu 
* 2 łyżeczki sody oczyszczonej
* 1 łyżka śmietany słodkiej











 Sposób przygotowania:


Do przesianej mąki wpić całe jajo. Na patelnie zrumienić 2 łyżki cukru na kolor brązowy. Dodać 3 łyżki wrzącej wody, wymieszać i zagotować. Następnie roztopić margarynę z miodem , dodać cukier , przyprawę korzenną , cynamon i uprzednio przygotowany karmel. Płyn ten po lekkim wychłodzeniu wlać do mąki i zarobić ciasto. Dodać śmietanę wymieszaną z soda. Całość wymieszać . Ciasto wyłożyć na stolnice i dobrze wyrobić ręką. Rozwałkować na grubość ok 0,5 cm. Wycięty szablon od świata ciasta przyłożyć do rozwałkowanego ciasta i dokładnie wyciąć od niego. Układać na blaszkę każdą część i piec w nagrzanym piekarniku 170-180 C przez 25 min lub mniej aż się zrumienią. Upieczone fragmenty , ostudzone połączyć tak jak na zdjęciu lukrem królewskim.




sobota, 30 listopada 2013

Galart





Galart czyli zimne nóżki jest idealny na święta czy jakiekolwiek okazje . Szybki do przygotowania.



Składniki: 

* 2 duże nóżki z kurczaka
* 2 jajka 
* 3 łyżki żelatyny
* 1.5 l wody
* groszek, kukurydza , marchewka według uznania
* 3 ziarenka ziele angielskie
* 2 liści laurowych
* 1.5 łyżki vegety lub sól.

Sposób przygotowania:

Udka ugotować w wodzie z vegetą , zielem angielskie i liściem laurowy, gotować ok. 1,5 -2 godzin.
Gdy nóżki z kurczaka się ugotują , wyjąć i odstawić do ostygnięcia. Woda w której się gotowały nóżki odcedzić i dodać do niej żelatyny i dobrze wymieszać. Mięso ostygnięte pokroić . Jajka ugotować na twardo, ostudzić.Do form lub do miski włożyć jajko pokrojone , groszek , kukurydze , marchewkę , dodać pokrojone mięso. Zalać żelatyną. Odstawić do zastygnięcia w zimne miejsce. Smacznego ! 







LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...